Sector Mobiel

Sector Mobiel van ROC Aventus - september 2007

Docentenstage bij Autoschade Hagen 16-07- 2007 t/m 19-07-2007

Dit semester ga ik lessen schade verzorgen voor de deelnemers van de motorvoertuigen( bol 4) afdeling. Omdat ik deze lessen voor de 1e maal ga geven, leek het mij zinvol om hieraan voorafgaand zelf wat bedrijfservaring op te doen. Autoschadebedrijf Hagen was bereid om mij gedurende 4 dagen de diverse afdelingen binnen het schadebedrijf te laten doorlopen. Hier een kort verslag.

De eerste dag heb ik met de receptie meegedraaid. Wat vooral opvalt, is dat de zogenaamde gestuurde schadestroom steeds grotere vormen aanneemt. Verzekeringsmaatschappijen dicteren aan de schadebedrijven allerlei voorwaarden. Door de afhankelijkheid van de schadebedrijven zijn zij min of meer verplicht om in deze stroom mee te gaan. Zaken die hierbij een rol spelen zijn:

  • Groene onderdelen (groene polis), verplicht gebruik van gebruikte onderdelen,
  • Het afromen van een deel van de winst op onderdelen naar de verzekeringsmaatschappijen,
  • Partsplan, de verzekeringsmaatschappij verzorgt de onderdeelstroom, waardoor de winst hierop voor de schadebedrijven afneemt.

Verder is mij nog meer duidelijk geworden wat betreft het back-office programma Carinfo. Ook het calculatieprogramma E-calc en Dispatch die in combinatie werken met Audapad heb ik de revue zien passeren.

Dag twee heb ik meegewerkt met de- en montage ten behoeve van het schadeherstel. Er moet veel worden geschroefd, gelijmd en geklikt. Ik heb contact kunnen leggen met een specialist in uitdeuken zonder spuiten. Dit is het verwijderen van kleine deukjes met behulp van "lepels", zonder dat hierbij de lak beschadigt. Hij is bereid om op school een en ander te demonstreren. Ook op het gebied van lastechniek wil ik proberen mensen van buiten school de school binnen halen om hierover te vertellen en een en ander te demonstreren. Zeer waarschijnlijk kan de heer Hagen hierbij behulpzaam zijn.

Dag drie heb ik meegelopen met de autospuiter. Als je zelf verf aanmengt, merk je dat het een zeer nauwkeurig werkje is. De computer geeft je aan de hand van de kleurcode een recept waarmee je een bepaalde kleur lak kunt maken. Het komt op de 0,1 gr nauwkeurig. Als er in de lak kleine foutjes voorkomen zoals stofjes dan zijn deze achteraf nog goed uit de lak te poetsen. In de spuitcabine worden twee soorten lak gespoten, lak op waterbasis en twee componenten lak. Je zou verwachten dat lakken met vluchtige vloeistoffen al lang verboden zouden zijn echter op bedrijfsvoertuigen komen deze nog veelvuldig voor. Waterbasislakken komen pas op kleur als er een vernis laag over heen komt. Ik heb gezien wat uitspuiten inhoudt. De spuitcabine heeft een luchtverversings/verwarmingssysteem. Ook wordt er een overdruk in deze ruimte gecre?erd om stofdeeltjes op de lak te voorkomen. Er kwam ook een ambulance waarbij aan het linker achterscherm een spot-repaire (wegwerken kleine beschadiging) werd uitgevoerd.

Dag vier ben ik vooral bezig geweest met een Toyota die voor de negende maal behoorlijk in elkaar gereden was. De rechter langsdrager, het voorfront, en het binnenscherm moesten onder andere vervangen worden. Er was behoorlijk wat richtwerk aan dit voertuig. Ik heb met koper/silicium gelast en heb verschillende puntlassen gemaakt. Wat mij hier vooral opviel, is dat er ondanks de moderne apparatuur bij het richtwerk nog zeer veel ervaring, vakmanschap en improvisatietalent komt kijken om een auto weer netjes recht te krijgen.

Ik heb de docentenstage bij Autoschade Hagen als zeer prettig ervaren. De werksfeer is er zeer goed. Positief vind ik ook dat het bedrijf open staat voor stagiaires en medewerking verleent aan activiteiten vanuit onze school. (introductie,lezingen ed).

Ik bedank dan ook iedereen bij het schadebedrijf Hagen die mij gedurende deze dagen heeft geholpen.

Frank Tempels